Pléh Csaba előadása (2023-04-13)
A pszichológiatörténet magyarázó modelljei egy komplex példán: A pavlovizmus Magyarországon
A mai pszichológiatörténet írásban egyre jobban előtérbe kerülnek a magyarázat kérdései. Vajon mi
mozgatta egy adott elmélet éppen akkor és éppen ott kialakulását? Három egymással versengő
felfogás alakult ki, melyek részben a tudománytörténet internalista és externalista vitáiba is
illeszkednek. Eszmetörténeti felfogás: eszmék eszmékből keletkeznek. Társadalmi felfogás: a
társadalom elvárásainak alakulása és lehetőségei eredményeznek elméleteket. Egyéni élet: a
tudományt emberek művelik. A tudós sorsa és vágyai alakítják a tudományt. Magam a három
értelmezés összekapcsolása mellett vagyok. Ezt mutatom be a magyar pavlovizmus sorsán.
Mi a magyar pavlovizmus? 1950-1960 között érvényesült elképzelés, mely az orvoslás , a pedagógia ,
a nyelvészet és a pszichológia szinte minden kérdését az orosz fiziológus tanuláselméletére vezette
vissza. A társadalmi felfogás azt mutatja, hogy ez egy centrális determinista, ráadásul orosz
elmélet, mely átfogó és hajlékony a maga üres fogalmaival. Ideológia, orvosi és pszichológiai
változatait mutatom be. Az utóbbiak hamar kicselezték a párt elvárást. Eszmetörténeti múltjuknak
megfelelően Pavlov ürügyén csempészik vissza a pszichoanalízist és a kor amerikai tanuláslélektanát.
Társadalom és eszme összhangja révén azonban hamarosan, az 1960-as évekre Pavlov merevnek
bizonyult. Éppenséggel a szabadon mozgó állat, azaz Skinner lett az új emberkép tanuláselméleti
idoluma. A folyamatokban az egyéni élet is belejátszott. Kardos Lajos például gimnazista korából
meglévő kapcsolatai révén kapott Pavlovra biztatást a párt korifeus Fogarasi Bélától. Molnár Imre
pedig a Pavlov retorika segítségével mentette meg s mentette az az Akadémiára az akkor már fél
évszázados Gyermeklélektani Intézetet.
Vissza az előadásokhoz