Levelezős csapatverseny – 1. feladatsor – megoldások
III. feladat – 11 pont
Mikor Jancsi kiért az Euklideszi térre, a Mágus már várta.
– Jó reggelt! – köszönt rá a Mágus. – Felkészült az útra?
– Fel, fel. Összepakoltam mindent, amire szükségem lehet. Nálam van az útlevelem, a tárcám, készítettem uzsonnát és innivalót is. De nem hoztam zsebkendőt, Mágus Úr!
– Tessék?
– Tudna esetleg adni egy zsebkendőt?
– Persze. Egy kicsit lehet, hogy kloroformos.
– Nem baj, nem vagyok finnyás.
Jancsi egy réten ébredt fel. Miután nyugalmát megőrizve ellenőrizte, hogy megvan az összes táskája, pénze és szerve, rövid sétára indult.
Jancsi a réten furcsábbnál furcsább növényekkel találkozott. Köztük volt a képen látható kereklevelű harmatfű (Drosera rotundifolia) is.
III. a) Milyen élőhelyen lehet Jancsi, ahol rovaremésztő növényekkel találkozott?
Megoldás: Tőzegmohás lápréten; savanyú talajú, nitrogénben és foszforban szegény, vékony termőrétegű területen.
Az érkezése után nem sokkal Jancsi felkerekedett és bejárta a vidéket, ahol további húsevőkkel: kancsókával, hízókával és a vénusz légycsapójával találkozott.
III. b) Vajon miért alakult ki ez a táplálkozási forma a növényvilágban?
Megoldás: Mivel nitrogénben és foszforban szegény talajokon fordulnak elő rovaremésztő növények, ezen anyagok pótlására alakult ki ez a táplálkozási stratégia a növényvilágban.
Séta közben megfigyelte, ahogy a harmatfüvek mirigyszőrei közé akadt rovarokra a tentákulumok rágöngyölődtek.
III. c) Melyik két helyzetváltoztató mozgás jellemző a harmatfüvek zsákmányszerzésére?
Megoldás: Ha egy rovar fogva marad a egy a levél közepe táján levő tentákulumon, a többiek kemotropikus növekedési mozgás révén mind arrafelé görbülnek. A legközelebbi tentákulum kb. 10 mp múlva kezd az ingerforrás felé hajolni, de ingervezetés folytán hamarosan mind hamarosan mind ingerlődik. Ha azonban egy rovar levélszéli tentákulumon tapad meg, az kemonasztiásan reagál: igen erősen meggörbül a levél közepe felé, a rovart mintegy átnyújtja a többi tentákulumnak és így megindítja a kemotropikus mozgást. Előfordul, hogy a levél lemeze is kemotróposan görbül meg. A tentákulumok tigmonasztiásan és tigmotropikusan is reagálnak érdes felületek érintésére.
Ezalatt Jancsi azon gondolkodott, hogy miben hal meg a foglyul ejtett rovar.
III. d) Válaszoljátok meg a kérdését!
Megoldás: Az összefolyó nyálkacseppekben a rovar megfullad.
Jancsi kíváncsi volt, vajon megindul-e az emésztés folyamata apró kavicsok és ágacskák hatására. Azt tapasztalta, hogy amikor ezek a dolgok rákerültek a növény levelére, a tentákulumok először odafordultak, majd „csalódottan” visszahajoltak. De hamarosan eljött az ebédidő és Jancsi elmajszolt egy szendvicset. Néhány sajt és sonka darabka a drosera levelére hullott, ahol lassan a morzsákra hajoltak a mirigyszőrök és megkezdték az emésztést.
III. e) Milyen mechanizmussal ismeri fel a növény a táplálékát?
Megoldás: A leveleken lévő receptorok képesek érzékelni a nitrogéntartalmú vegyületeket.
Jancsi korábban úgy tudta, hogy a húsevő növények minden csapdába esett élőlényt elfogyasztanak. A túra alatt mégis arra lett figyelmes, hogy egyes kancsóka fajokban pókok falatoznak, vagy denevérek alszanak.
III. f) Összefoglaló néven, milyen populációs kölcsönhatás lehet a növények és az említett állatok között, és melyik állatfaj és hogyan képes kihasználni a kereklevelű harmatfű életmódját?
Megoldás: Az említett állat és növényfajok között szimbiózis jöhet létre. Egy hazákban élő poloskafaj pedig képes a kereklevű harmatfüvön mozogni és a növény zsákmányából táplálkozni anélkül, hogy ő is áldozatul esne. Cserébe a „trágyázza” a harmatfű leveleit.
Ekkor Jancsi meglátta a Mágust.
– Hol vagyok? Hogy kerültem ide? – faggatózott.
– Csak szépen sorjában kedves barátom. Már Görögország területén vagyunk, ha tanácsolhatok valamit, máskor nem kellene kloroformos zsebkendőbe orrot fújnia.
– Értem. És mit csinálunk itt? Unatkozni otthon is tudok.
– Először is sétáljunk át az erdőn keresztül a szomszédos rétre. Ott vannak csak igazán érdekes növények.
Vissza a feladatsorhoz | I. feladat | II. feladat | III. feladat | IV. feladat | V. feladat | VI. feladat | VII. feladat | VIII. feladat | IX. feladat
A verseny kereteit a TÁMOP - 4.2.2/B-10/1-2010-0030 „Önálló lépések a tudomány területén” pályázat biztosította. |