Levelezős csapatverseny – 3. feladatsor – megoldások

IX. feladat – 12 pont

Jancsi visszavitte a bunkerbe az értékes kincset. Mivel a rádióüzenetekre most sem válaszolt senki, újabb sétára indult. Egy magaslaton csendes tavacskát talált. Hamarosan magába fordulva, a víz tükrében önmagát bámulva beszélgetett. Azzal vádolta magát, hogy nem kellett volna az Uganda Wings gépére szállnia. Akkor most nem kellene ezen a szigeten várni, amíg a szervezetében beáll a termodinamikai egyensúly, és mellesleg még depressziós sem lenne. Ekkor hirtelen eszébe jutott egy mentő ötlet: a zsebében megtalálta egy régi jegyzetét, ami a ciklohexán rajzolásról szól. Már évek óta meg szeretett volna tanulni szabályos ciklohexánt rajzolni, de sosem volt ilyesmire ideje. Itt a remek alkalom, legalább valamivel elűzheti az unalmát, gondolta.

Amikor úgy érezte, hogy már jól megy a rajzolgatás, újból elfogta a honvágy és az unalom, elkomorodott az arca, és megint a vízparton találta magát. A tó tükröződéséről eszébe jutott, hogy az imént épp az enantiomer párja szólította meg. Elgondolkodott azon, hogy a molekuláknál mi lehet a helyzet hasonló szituációban...

IX. a) Mit nevezünk kiralitásnak? Soroljatok fel különböző kiralitástípusokat! Hozzatok példát mindegyikre!

A mellékelt leírásból (Varga Szilárd: Szerves kémiai összefoglaló, 26-27. oldal) megtanulhatjátok, hogyan kell szabályos ciklohexánvázat rajzolni. Az alábbi kérdések megválaszolásához először gyakorold ezt be, a megoldásban csak szabályos rajzokat tudunk elfogadni.

IX. b) Hány különböző 1-klórciklohexánt tudunk kémiai módszerekkel megkülönböztetni szobahőmérsékleten? Mi a helyzet az abszolút nulla fok közelében? Rajzoljátok fel a lehetőségeket!

IX. c) Hány különböző 1,3-dibrómciklohexánt ismertek? Rajzoljátok fel őket! Milyen viszonyban vannak egymással ezek a vegyületek?

IX. d) Hány különböző 1-klór-4-metilciklohexánt tudtok felrajzolni? Rajzoljátok fel őket! Legyetek nagyon körültekintőek az összeszámlálásnál!

Megoldás: letölthető PDF formában.


Vissza a feladatsorhoz | I. feladat | II. feladat | III. feladat | IV. feladat | V. feladat | VI. feladat | VII. feladat | VIII. feladat | IX. feladat | X. feladat | XI. feladat

 

 

A verseny kereteit a TÁMOP - 4.2.2/B-10/1-2010-0030
„Önálló lépések a tudomány területén” pályázat biztosította.